Scotland 2008
 
 
Vandaag gaat het gebeuren. Na een lange periode dagdromen vertrek ik vandaag voor een weekje motorvakantie naar Schotland. Gisteravond heb ik alle checks nog uitgevoerd. Alle bagage gepakt? Paspoorten en tickets voor de ferry bij de hand? Olie bijgevuld en bandenspanning gecontroleerd. Regenpak binnen handbereik? Ja hoor, alles is klaar voor vertrek.
's Ochtends wordt eerst Lyset uitgezwaaid. Terwijl ik me in aan de andere kant van de plas ga vermaken gaat zij in Barcelona een weekje aan haar Spaans sleutelen.

Net na de middag maak ik me op voor het vertrek. Het is al aardig warm en ik besluit de binnenvoering toch maar uit mijn jas te halen wat achteraf gezien geen verkeerde beslissing bleek te zijn. Op het gemak rij ik naar IJmuiden. Het is vrij druk op de weg  - veel mensen die van het mooie weer genieten en er een dagje op uit trekken.

Toch arriveer ik ruim op tijd bij de ferryterminal. Daar staat pas een handjevol auto's te wachten en ik ontwaar zelfs een motorrijder. Een panrijder welteverstaan. Die heeft de afgelopen weken door Duitsland en Nederland getoerd. Zoals het onder motorrijders gebruikelijk is praten we honderduit. Over zijn ervaringen op het vasteland en over mijn tripje dat ik in het vooruitzicht heb. De zweetdruppels staan al dik op mijn voorhoofd (door de zon) als iemand me op mijn schouder tikt. Hé, een bekend gezicht. Het is is Addy van de GS club. Gaat ook een weekje door Schotland zwerven. We spreken af om later aan boord elkaars routes met de kaart op schoot te gaan doornemen. Addy is een ervaren Schotlandganger en heeft nog wel de nodige tips voor me. Eerst is het zaak de motoren veilig aan boord te krijgen en vast te zetten. Aangezien er maar 16 motoren meegaan deze reis blijft de verwachte run op spanbanden uit. Maar ondanks dat worden de motoren toch strak en zij aan zij geparkeerd. Nergens voor nodig, maar met wat creativiteit staat het hele spul na een paar minuten stevig vast en begeef ik me naar mijn hut. 

Over hoe een motor vast te zetten op een ferry zal men volgens mij nooit uitgediscussierd raken. Ik kies er voor om de motor in zijn vrij te laten staan en aan elk van de stuurhelften een spanband te bevestigen. Nog eentje aan mijn valbeugel, eentje over de buddy en om te voorkomen dat de motor van de jiffy afglijdt trek ik de motor via het achterwiel wat naar achteren. Bandje om de voorremhandle en hij staat muurvast. Nadat ik me geïnstalleerd heb in mijn hut maak ik een ronde over het schip. De meeste stoelen op het buitendek zijn bezet want niemand wil de zomerse zonsondergang missen.

Onder het genot van een kop koffie neem ik met Addy de routes door. Veel stukken van mijn geplande route heeft hij al eens gereden en hij maakt me nog attent op een paar mooie weggetjes die ik eigenlijk niet mag missen. De extra kilometers om naar John o Groats te rijden raadt hij me af. Een advies dat ik later besluit te negeren (de mythische aantrekkingskracht is later die week toch te groot) al moet ik zeggen dat hij helemaal gelijk had.

Na een maaltijd in het buffetrestaurant (te doen, maar ook te duur ;-) ) ga ik terug naar mijn hut en wiegt de deining van de zee me in een diepe slaap.

naar dag 2http://www.dfdsseaways.nl/klantenservice/Reis%20informatie/havens/HavenIJmuidenDag%202.htmlshapeimage_2_link_0shapeimage_2_link_1
Dag 1: zondag 11 mei 2008
Sambeek - ijmuiden
150 km
Klaar voor vertrek
Een Ierse Panrijder
Rustige zee - dat wordt lekker slapen
Even lekker uitwaaien
Volle vaart vooruit
homehttp://www.hangx.nl/shapeimage_4_link_0